Elektromontér horního vedení
Jak dlouho u nás pracujete a jak jste se k dopravnímu podniku dostal?
Do firmy jsem nastoupil v srpnu 2020, hned po střední škole elektrotechnické. Bydlím na Slovanech kousek od tramvajové vozovny, takže mě mimo jiné lákala i lokalita, mám práci za rohem.
Vzpomenete si, s jakým očekáváním jste k nám přišel a co Vás po nástupu překvapilo?
Vůbec jsem nevěděl, do čeho jdu, co všechno dopravní podnik vlastně dělá, a teď vidím, že to tak má většina lidí. Člověk si představí jen řidiče, ale už ne všechno ostatní, co je pro provoz nutné.
A po nástupu mě mile překvapila úroveň technologií a různorodost práce.
Můžete nám svoji práci přiblížit?
Elektromontér horního vedení znamená, že se kompletně staráme o troleje, tedy o bezproblémový provoz tramvají a trolejbusů. Fungujeme na směnném provozu - dva týdny máme ranní, pak týden noční a týden odpolední.
Na začátku směny se sejdeme s mistrem, který nám rozdá denní úkoly. Pokud žádné speciální nejsou, věnujeme čas denní údržbě a kontrole trolejí podle příslušných norem a drážního zákona. Základní kontrola je pohledová a pak je nutné speciálními měřáky ověřovat dostatečné našponování.
Při ranních a odpoledních směnách nacházíme chyby, které noční směna následně opravuje. Všechny opravy je třeba plánovat, protože si musíme objednat a zkompletovat materiál. Při samotných opravách je samozřejmě nutné dané místo vypnout od proudu a zazkratovat, proto se závady řeší až v noci mimo provoz denních linek. Čas pak máme jen cca od půl 1 do 4. hodiny ranní, než vozy opět vyjedou.
Každou směnu končíme administrativou, musíme vypsat výkaz práce, uvést zjištěné závady apod. Zázemí včetně šaten máme na Slovanech v tramvajové vozovně, s jejím dokončením už jsme v nových prostorech i my.
Mimo údržbu vedení máme pod sebou také realizaci projektů výstavby nových tratí a jednou za čas také pomáháme při přepravě nadměrných nákladů, jako když se Plzní převážejí turbíny, pivní tanky apod., kdy je třeba vedení pro průjezd zvednout.
Jednou měsíčně držíme o víkendu pohotovost, když je třeba vyrazit k nějaké opravě neodkladně.
Jaké jsou nejčastější incidenty?
Nejčastěji vyjíždíme na místa, kde trolejbus vybočí z trasy a třeba utrhne drátek na svorce. Většími závadami jsou například přetržené troleje od nákladních aut.
Co Vás na práci nejvíce baví?
Baví mě hlavně různorodost a to, že se stále něco učím. I za ty necelé tři roky vidím v používané technice pokrok, takže není stereotyp, systémy se tu stále vyvíjejí.
Navíc tu máme super kolektiv a dobré firemní benefity.
Co je naopak nejnáročnější?
Pro mě osobně asi chvíle, když pode mnou projíždí kamiony. Kolikrát ani nezpomalí, jedou pod námi rychlostí 80 km/h, z toho ještě pořád nemám dobrý pocit.
Venku pracujeme za každého počasí, i když prší, sněží nebo mrzne, ale to mně nevadí.
Podělíte se s námi o nějakou úsměvnou historku?
Minulý rok jsem si zahrál ve videu s panem Koptou, když se v Plzni natáčel díl Bus Salonu. To jsem pana Koptu musel uklidňovat, že se mu na plošině nic nestane, troleje mu připadaly zbytečně blízko. A to jsem já k nim měl díky své výšce ještě o pár desítek centimetrů blíže. :)
Napadnou Vás nějaká zajímavá slova z oboru?
Tak třeba hupcuk nebo tenzorex, které se používají pro šponování tratí.
Co Vás baví ve volném čase?
Hlavně zahrádka a pak obecně práce s elektronikou, rád opravuji známým různá zařízení. Takže práci mám i jako koníček. I když jdu ve volném čase po Plzni, tak se stále dívám směrem vzhůru po „drátech“.
Jaké máte plány do budoucna?
Pokud se bavíme o osobním životě, tak asi zasadit strom, postavit dům a.. znáte to. :)