30. 5. 2016

20. 5. 2016, Mladá fronta DNES

Přes 700 tisíc jízdenek si za rok koupili cestující v plzeňské dopravě platebními kartami. Dopravní podniky připravují další inovace.

Mezi cestujícími v Plzni stoupá obliba nákupu jednotlivých jízdenek klasickými bezkontaktními kartami přímo v autobusech, trolejbusech a tramvajích. Za rok nakoupili přes 715 tisíc jízdenek. Měsíčně počty transakcí stoupají.
Loni 20. dubna vyjely s prvními přístroji pro nákup jízdenek bankovní kartou autobusy, za necelé dva měsíce, od 17. června 2015, je jimi vybaveno všech 370 autobusů, trolejbusů a tramvají, které vozí cestující. „Zástupce banky ČSOB nám řekl, že jsme první a jediní v kontinentální Evropě, kdo platební bankovní karty používá v takovém rozsahu,“ řekl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.
Za loňský duben, kdy autobusy poprvé vyjely s novými přístroji, si cestující koupili 150 jízdenek. Letos v dubnu si jich pasažéři koupili v autobusech, trolejbusech a tramvajích dohromady už přes 97 tisíc. „To je přes 10 procent všech zakoupených jízdenek v měsíci. Předpokládám, že v tom je i nadále růstový potenciál,“ soudí Michal Kraus.
Martin Dolejš z MasterCard řekl, že placení bezkontaktní kartou je mezi zákazníky stále oblíbenější. „Čísla z Plzně to jasně dokazují. Češi velmi rychle akceptovali bezkontaktní platbu v obchodech, a její využití v dopravě je dalším přirozeným krokem. Poskytuje rychlé a pohodlné platby bez nutnosti hledat drobné na nákup jízdenky v automatu či trafice,“ řekl Dolejš.
Pokud vývojáři nenarazí na nepřekonatelnou záludnost, snad do konce letošního roku by měl být vyřešený způsob, jak předplatné nahrávat nejen na klasickou Plzeňskou kartu, ale i přímo na bankovní kartu. „Předpokládám, že to bude ještě další impuls pro lidi, že platební kartu jde využívat kombinovaně. Držitel v ní bude mít kupon s předplatným pro sebe - a rodině nebo známým koupí platební kartou jízdenky. S našimi partnery z bank a bankovních asociací máme nastartovaný projekt řešící revizorskou kontrolu časového kuponu na bankovních kartách. Čip na kartě dokáže nést řadu informací, ale zatím není dořešený způsob kontroly revizory. Zařízení, kterým my budeme karty kontrolovat, musí projít certifikací a zkoušením, protože musí být šetrné ke kartě a současně nesmí umožnit přístup k jiným datům než o jízdném. Řada bank tvrdí, že to vyřešené má, ale zatím to nikdo neukázal v provozu,“ vysvětlil šéf dopravního podniku Michal Kraus.
Pokud by se tohle podařilo v Plzni beze zbytku vyřešit a uvést do praxe, byla by podle zástupců MasterCard Plzeň na špici evropských měst v možnostech uplatnění platebních karet v dopravě.
Systém plateb za jízdné dále počítá s tím, že vedle sebe budou existovat bankovní a Plzeňská karta. „Městské karty určitě budou žít dál jako nosiče předplatného nebo elektronické peněženky, ve městech budou sloužit i jako nositelé bonusů pro jejich uživatele. Když mluvím o kartě, nemluvím o plastové kartičce jako takové. Může mít i podobu virtuální karty v mobilním telefonu, v současné době vyvíjíme aplikaci pro mobilní telefony, kterou by se dalo také jednoduše platit jízdné,“ nastínil šéf dopravního podniku Michal Kraus.

Fakta
Počty plateb bankovní
kartou v plzeňské MHD
2015
duben     150
květen    4 785
červen   18 793
červenec 32 726
srpen    46 111
září     55 437
říjen    64 732
listopad 65 617
prosinec 79 243
2016
leden    83 528
únor     79 244
březen  87 972
duben    97 069

kartou platilo 28 tisíc cestujících nejvíc plateb kartou 117 za měsíc průměr na kartu 5 plateb měsíčně

zpět ...