29. 5. 2015

29. 5. 2015, Mladá fronta DNES

Dnes poprvé začnou oba zkušební rychlonabíjecí bateriobusy vozit cestující mezi centrem Plzně a konečnou na Košutce. Budou jezdit k areálu fakultní nemocnice na Lochotíně a kolem nemocnice Privamed.
„Na konečné Košutka se baterie vozidel dobijí za šest až osm minut, pak vozidla ujedou až 40 kilometrů. Je to plnohodnotná alternativa městského nízkopodlažního autobusu,“ uvedl Pavel Kuch, vedoucí plzeňského projektu ZeEUS.
Oba elektrobusy vyvinuli technici v plzeňské Škoda Electric společně s experty ze Západočeské univerzity. Plzeň je jedním z osmi měst v Evropě, která byla vybrána do mezinárodního projektu testování vozidel s nulovými emisemi v ostrém provozu s cestujícími.
Zhruba po dvou letech budou experti analyzovat výsledky nejen z plzeňského provozu, ale i z dalších měst, kde se elektrovozy různé konstrukce i vybavení testují. Závěry by měly pomoci v hledání správného směru pro vývoj vozidel, která neznečišťují životní prostředí. Pro plzeňské elektrobusy je využita karoserie polského výrobce Solaris. Ve srovnání s autobusy nebo trolejbusy v karoseriích od stejného výrobce, které v Plzni běžně jezdí, jsou v elektrobusech jinak rozmístěné sedačky, prostor pro cestující je klimatizovaný.
Šéf plzeňských dopravních podniků Michal Kraus řekl, že až podle výsledků provozu budou řešit, jestli tyto elektrobusy budou dál v Plzni jezdit. „Říct v tuto chvíli, že právě toto jsou vozy, které koupíme, až bude velká obnova vozového parku a budeme autobusy nahrazovat elektrobusy, by bylo nezodpovědné. Projekt je tu právě proto, aby ukázal, kde jsou hranice pro využití téhle technologie a kde budeme muset setrvat u standardních naftových motorů,“ uvedl Michal Kraus.
Rychlodobíjecí stanici postavila a elektřinou zásobuje Plzeňská teplárenská. „Aby tu mohla stát a společně s ní i transformátor, potřebovali jsme jen o trochu méně razítek než na stavbu nedaleké spalovny. Právě z ní bychom sem v budoucnu chtěli dotáhnout kabel, který by dodával proud pro elektrobusy,“ uvedl šéf teplárenské Tomáš Drápela.
 

zpět ...