Co mají společného Chicago, Londýn a Plzeň? V MHD se tam platí i kartou
17. 6. 2015
17. 6. 2015, Mladá fronta DNES
Dnes poprvé si mohou cestující ve všech plzeňských autobusech, trolejbusech a tramvajích koupit jízdenky prostřednictvím bezkontaktních platebních karet. Samoobslužné terminály jsou namontované vesměs u druhých dveří ve všech 318 vozech.
„Nejblíže systém plateb bezkontaktními bankovními kartami funguje v Londýně, pak v americkém Chicagu. Ty byly pro nás inspirací, vybrali jsme z nich to nejlepší a upravili bez chyb podle potřeb města Plzně,“ řekla ředitelka pro rozvoj komerčních řešení MasterCard Martina Kirchrathová.
První autobus s tímto zařízením vyjel do plzeňských ulic 20. dubna letošního roku.
Šéf plzeňských dopravních podniků Martin Kraus řekl, že v současné době se už žádný z cestujících nemůže vymlouvat na to, že jede načerno, protože nesehnal jízdenku. Kromě těch nepřestupních papírových z předprodeje mohou platit za jízdu z cardmanů s barevným displejem přímo ve vozech elektronickou peněženkou Plzeňské karty nebo bezkontaktní bankovní kartou. Podobně jako karty fungují při nákupu jízdenek ve vozech i mobilní telefony s technologií NFC, jak včera prakticky dokázal Jan Kubíček z ČSOB.
Pasažéři si přímo ve vozech mohou koupit o něco dražší nepřestupní jízdenku u řidiče, samozřejmostí jsou SMS jízdenky.
V čem je plzeňský systém kupování jízdenek ve vozech platebními kartami jiný než už fungující v hlavním měste Velké Británie? „V Londýně jedna karta znamená jednu jízdenku. Při každém nástupu do vozidla musíte kartu použít znovu. Pokud jede rodina, každý musí mít svoji. V Plzni jednou kartou můžete koupit přestupní jízdenky celé rodině,“ porovnal Martin Chval. Na rozdíl od zahraničí, kde je ve městech jeden jízdní tarif, si cizinci musí v České republice poradit se zónovým systémem jízdného. Za poslední dva týdny cestující v Plzni koupili bankovními kartami ve vozech přes osm tisíc jízdenek.
Platby bezkontaktními bankovními kartami testuje od loňského roku také Liberec na lince mezi Ještědem a ZOO. Cardmany byla podle Martiny Kirchrathové vybavena jedna tramvaj, teď je budou montovat do dalších 32 souprav, které budou jezdit na dvou linkách. Druhým městem je Brno, které zatím testuje používání tohoto systému na lince mezi letištěm a nádražím.
„Plzeň má díky Evropskému hlavnímu městu kultury neuvěřitelnou návštěvnost. Navíc začíná hlavní turistická sezona a pro turisty je to ideální řešení. Karta se jen přiloží ke cardmanu a ozve se pípání, které už si lidé dobře osvojili,“ vysvětlila Kirchrathová. Jenže když do Plzně přijedou cizinci autem, v parkovacích automatech s bankovní kartou parkovné nezaplatí.
Ve všech vozech Cestující v Plzni si mohou koupit jízdenku na MHD bezkontaktní bankovní kartou ve všech 318 vozech Plzeňských městských dopravních podniků. Jde o první město v republice se stoprocentním pokrytím vozového parku tímto odbavením.