15. 5. 2015

15. 5. 2015, Mladá fronta DNES

Ve všech autobusech v plzeňské městské dopravě si už mohou cestující koupit jízdenku prostřednictvím bezkontaktní platební karty. Do konce června budou k tomu potřebná zařízení i ve všech trolejbusech a tramvajích. Plzeň je třetím městem v republice, kde je tento způsob nákupu jízdenek možný.
Nové přístroje komunikující s bankovními kartami jsou v naprosté většině případů nainstalované u druhých dveří autobusů. „Dveře, za nimiž je speciální Cardman, jsou zvenku označené symbolem pro bezkontaktní platby,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Kateřina Fránová.
Nejjednodušším poznávacím znamením nových přístrojů je barevný displej. Kromě bezkontaktních plateb si v nich mohou cestující koupit jízdenky i prostřednictvím Plzeňské karty. Přístroje pracující jen s Plzeňskými kartami mají displej černobílý. „Nákup jízdenky prostřednictvím bezkontaktní bankovní karty vnímáme jako vhodný doplněk k systému Plzeňské karty. Zároveň tím zvýšíme dostupnost jízdného především pro mimoplzeňské nebo zahraniční zákazníky,“ prohlásil šéf Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.
Přestože je nákup jízdenky prostřednictvím bezkontaktní platební karty stejně jednoduchý jako s Plzeňskou kartou, pasažéři se při používání nového způsobu dočkají nepříjemného překvapení. I když si koupí platební kartou jedinou a nejobyčejnější jízdenku za 16 korun, v aktuálním stavu bankovního účtu se jim objeví, že mají zablokovaných 150 korun. Proč je blokovaná tak vysoká částka? Projektový manažer dopravních podniků Zbyněk Proška řekl, že se v tomto pilotním provozu projektu z účtu neodečítá platba za každou jízdenku zvlášť, ale najednou za všechny jízdenky koupené za tři dny.
Platba se uskuteční přesně tři dny po prvním nákupu. Protože systém nedokáže předpovědět, kolik jízdenek cestující v tomto období zakoupí, je při prvním nákupu na bankovním účtu předautorizovaná částka ve výši 150 korun. Po třech dnech je z účtu odečtena částka za všechny skutečně nakoupené jízdenky. Je to běžná praxe u transakcí platební kartou, obdobné to je například u blokací peněz při rezervaci ubytování,“ vysvětlil Proška.
Co se stane, když bude mít pasažér na účtu částku nižší než 150 korun a potřebuje si koupit jen jeden běžný lístek? Vyjede mu z Cardmanu jízdenka, nebo bude mít smůlu a stane se z něj černý pasažér, pokud nekoupí lístek za 30 korun u řidiče?
Podle Martina Chvala, šéfa Plzeňské karty, by jedna jízdenka měla z přístroje vyjet. Ale nejspíše jen v případě, že bankovní karta nebyla v posledních dnech k nákupu jízdenky ještě použitá.
„Pokud cestující přijde poprvé, nákup jízdenky projde, protože systém o platební kartě nic neví. Když do tří dnů přijde podruhé a platba není předautorizovaná, je možné, že jízdenka už vydaná nebude,“ vysvětlil Martin Chval.
První přístroje přijímající platební karty se v autobusech objevily 20. dubna. Za tři týdny provozu se dopraváci setkali i s případem, kdy cestující neměla na účtu 150 korun a byla jí zablokována na účtu jen částka v ceně jízdenky. Při další jízdě mohla koupit lístek bez omezení.
Martin Chval řekl, že v současné době dopravní podniky pracují na tom, aby systém blokoval jen částku za skutečně nakoupené jízdenky.
„Od 20. dubna jsme zaznamenali stovky případů nákupů platebními kartami,“ uvedl Martin Chval. V současné době mohou cestující i nadále používat klasické nepřestupní papírové štípací jízdenky, přestupní zakoupené z Cardmanů ve vozech pomocí Plzeňské karty, Plzeňské jízdenky nebo nově bezdotykové platební bankovní karty, jednorázové od řidiče či SMS jízdenky.
 

zpět ...