Dopraváci se převlékli do nového
1. 11. 2016
26. 10. 2016, Mladá fronta DNES
Státní svátek 28. října bude v Plzni i dnem, kdy se pracovníci městských dopravních podniků v tramvajích, trolejbusech a autobusech objeví v nových uniformách z moderních materiálů. Ošacení pochází z dílny návrhářky Alice Stuchlové. Každý dopravní prostředek budou charakterizovat jiné barvy doplňků, jako jsou kravaty, vesty či šály. Například v tramvajích budou žluté, v trolejbusech zelené. Náklady na převlečení zaměstnanců přijdou v roce 2016 na přibližně 12 milionů korun. Uvedla to mluvčí Kateřina Fránová. Dopraváci se převlékají po třinácti letech. „Tehdejší uniformy vycházely z návrhů kolekce pražských dopravních podniků. Součástí byla například bunda, která nepropouštěla vlhkost ven, takže co den, to sauna,“ popsal ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus. Podle něj se vzorky nových oděvů uschovaly k notáři, aby se dala i v průběhu dalších let porovnávat kvalita.
„Uniformu jsem si vyzkoušel. Zatím jsem v ní neřídil, ale když jsem na sebe mrknul do zrcadla, jsem docela spokojený. Před cestujícími se budu cítit lépe, když bude i lépe vypadat,“ uvedl řidič trolejbusu Michal Vávra. Jeho manželka si prý pochvalovala jak vzhled, tak to, že nové košile s jemným proužkem se lépe žehlí než ty předešlé. „Líbí se mi i to, že budou barevně odlišení řidiči jednotlivých dopravních prostředků,“ podotkl. Nejlepší změnou je podle něj softshellová bunda, která je proti té předešlé prodyšná a pohodlná.
Jedna z pracovnic dopravních podniků, Lucie Kohoutová, připomněla, že ženy dostaly i novou sukni. „Mohly jsme si vybrat buď dlouhou nebo krátkou nad kolena. Já jsem si vzala krátkou,“ uvedla mladá dlouhovláska, která měla na sobě právě kalhoty s vestičkou a slušivou košilí opatřenou u krku bílou šálou. „Sukně není do áčka, ale je úzká. Není to takzvaná bokovka, ale je do pasu, což je pro řidičky, myslím, praktičtější,“ uvedla mladá žena, která model ochotně představila se sakem i bez něj. Poznamenala, že například vestička mnohem lépe padne než ta původní.
„Kladla jsem velký důraz i na vizuální stránku, protože dopraváci nejezdí jen v dopravním prostředku, ale pohybují se i v ulicích. Chtěla jsem, aby jim to slušelo a aby dobře prezentovali firmu,“ uvedla módní návrhářka Alice Stuchlová.
Nepovedené byly podle ní například kravaty původní uniformy. „Byly na gumičku, nebyly vyztužené, takže nedržely tvar, byly zkrátka příšerné,“ popsala majitelka módního salónu, který navrhoval třeba kostýmy pro operu Aida Divadla J. K. Tyla v Plzni nebo pracoval pro státní firmu Lesy ČR.
Každý dopravní prostředek budou charakterizovat jiné barvy doplňků, jako jsou kravaty, vesty, ale i šály.