2. 4. 2019

22. 3. 2019, MF DNES

Nízkopodlažní, s pomocnými bateriemi pro jízdu mimo troleje a s klimatizovaným prostorem pro cestující. Sedm těchto nových trolejbusů včera představily Plzeňské městské dopravní podniky. Na linkách 15 a 16 se s nimi svezou lidé poprvé v pondělí 25. března.

Cestující klimatizované vozy poznají i na dálku. Jsou v nejnovější karoserii polské firmy Solaris, která je hranatější než starší vozy, které v Plzni jezdí. Elektrická výzbroj je tradičně z plzeňské Škoda Electric. Za každý z trolejbusů dopravní podniky zaplatily přes 16,5 milionu korun.

„Dojezd kloubových trolejbusů na baterie je 12 kilometrů, stejný jako u kratších verzí, které už provozujeme a jsme s nimi spokojeni,“ uvedl provozní ředitel PMDP Jiří Ptáček. Trolejbusy jezdí na baterie z Božkova do Letkova nebo z Černic do nedaleké nákupní zóny. Baterie se průběžně dobíjejí při klasické jízdě pod trolejí.

„Tramvaje a trolejbusy denně převezou dvě třetiny cestujících plzeňské městské hromadné dopravy. Investici do těchto moderních a ekologických trolejbusů považuji za klíčovou a smysluplnou,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa. Do roku 2030 by měly tramvaje a trolejbusy zajišťovat 85 procent přepravy cestujících.

Město v posledním roce doplácelo dopravnímu podniku téměř miliardu korun. Když se současné vedení ujímalo v loňském roce vlády, přiškrcení peněz právě PMDP bylo jedním z témat. Náměstek primátora pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09) řekl, že prověřují cesty, jak situaci řešit. „Přistoupíme k tomu rozumně, nechceme dopravní podnik škrtit, na druhou stranu musíme vědět, že rozpočet neunese všechno. Nechceme měnit současné kontrakty, ale nákup nových vozidel je možnost, ne povinnost. To, že se v posledních letech do vozidel výrazněji investovalo, a projevilo se to v prokazatelné ztrátě, se do budoucna může ukázat v tom, že další obnova nebude až tak nutná, protože oproti jiným městům je vozový park mimořádně moderní,“ uvedl Vozobule.

Trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem by v blízké době mohly v některých okrajových částech Plzně nahradit autobusy, podle Ptáčka je jednou z lokalit například Červený Hrádek. „Jejich parametry jsou spočítané i na trolejbusovou linku z centra k fakultní nemocnici a na Košutku. Trolejové vedení by pak stačilo jen v kopcovitých úsecích, v úseku k nemocnici na Karlovarské a Lidické. Dolů po Lidické, Karlovarské, přes Rooseveltův most nebo náměstí Republiky by trolejbusy jezdily na baterie,“ dodal Vozobule.

zpět ...