2. 4. 2019

27. 3. 2019, Právo

Sdílení aut, takzvaný carsharing, který v západočeské metropoli pod názvem Karkulka provozují Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP), nabírá na obrátkách.

Služba v režii dopravního podniku tady funguje teprve od září loňského roku, červená flotila už ale najezdila téměř padesát tisíc kilometrů, potřebnou registraci má přes čtyři sta uživatelů, nově přibydou i úředníci jednoho z městských obvodů a osm stávajících vozů teď doplnil devátý. A zřejmě nebude zdaleka poslední.

„Ve městě velikosti Plzně by mohlo odhadem jezdit šedesát až osmdesát sdílených vozidel,“ řekl Právu Jiří Ptáček, dopravně-provozní ředitel PMDP. V nabídce jsou nyní čtyři malé „městské“ vozy a pět kombíků, všechny značky Ford. „Ještě letos chceme pořídit i mikrobus, který by vyplnil mezeru v nabídce. Uživatelé se vyjádřili, že by právě tento druh vozidla uvítali. A další vývoj bude záležet na zájmu,“ podotkl Ptáček.

Podle Milana Šota, vedoucího projektu, je další rozšíření reálné: „Umím si přestavit, že bychom uživili patnáct až dvacet aut. Kdyby byla nabídka, věřím, že bude i poptávka.“

Ta může být i ze strany městských úřadů – jako první Karkulku prověří centrální obvod. „Máme tři své vozy, jeden chceme v příštím roce obměnit. Anebo místo něj začneme využívat právě carsharing,“ sdělil tamní starosta David Procházka (ANO). „Uvidíme, jak dopadne pilotní testování. Teď začíná, po dvou měsících provozu vyhodnotíme, zda budeme pokračovat dál. Uvidíme, jak to bude komfortní pro úředníky, spolehlivé a cenově výhodné,“ uvedl.

Jak to vychází? Pokud si půjčíte třeba na dvě hodiny kombík a ujedete s ním dvacet kilometrů, vyjde vás to v základní sazbě na 220 korun.

Strmý nárůst

Počty kilometrů, které Karkulky najezdí za měsíc, výrazně rostou. V září to bylo něco málo přes dva tisíce kilometrů, v prosinci skoro devět a v únoru už padla desetitisícová hranice. A mění se i složení uživatelů.

„Napřed se registrovaly mladší ročníky do pětadvaceti let, nyní už je spektrum daleko širší. Nejsilnější skupinu tvoří uživatelé mezi pětadvaceti až pětatřiceti lety, výjimkou nejsou padesátníci a najdou se i senioři,“ podotkl Šot.

Napřed byly nejvytíženější víkendy. „Ty jsou stále silné, ale přibývá jízd ve všední dny, hlavně mezi patnáctou a devatenáctou hodinou,“ upřesnil Šot. Zatím nejdelší cesta sdíleným vozem vedla z Plzně do Rakouska, uživatel najel přes tisíc kilometrů. Zákazníci se chovají ke Karkulkám slušně. „Vyvíjí se to nad očekávání dobře – měli jsme zatím jediný případ, že se auto vrátilo se závadou,“ podotkl Milan Labuť z příslušného autocentra.

zpět ...