Odstartovala výměna karet, novou už má přes tisícovku lidí

3. 3. 2015

19. 2. 2015, Mladá fronta DNES

Více než tisíc lidí s nejstaršími Plzeňskými kartami zatím zamířilo do dopravních podniků, aby si svoje doklady nechali vyměnit za novější. Dopraváci chtějí v průběhu března zprovoznit internetovou aplikaci k objednávání k pracovníkům na přepážkách na přesný čas. Prvních pět tisíc lidí s Plzeňskými kartami, vydanými v prvních týdnech po květnu 2004, kdy byl systém elektronické jízdenky a peněženky na čipové kartě spuštěn, by si ji mělo teď vyměnit do konce března. Výměny začaly 2. února. „V prvních dvou dnech přišlo poměrně dost lidí, pak začal zájem opadat. Čekáme, že na konci období lidé zase začnou chodit. Za první dva týdny požádalo o výměnu karty 1131 držitelů, z toho 385 žadatelů splňovalo podmínky na výměnu zdarma,“ uvedl Martin Chval, ředitel úseku Plzeňská karta v Plzeňských městských dopravních podnicích.
Za výměnu Plzeňské karty držitel zaplatí 170 korun, pokud nemá aktuální fotografii, pracovníci zákaznických center mu ji mohou udělat přímo při podávání žádosti o novou kartu. Za takovou fotku nezaplatí víc než 25 korun. Nárok na bezplatnou výměnu mají studenti nebo senioři, kteří mají v době podání žádosti o novou kartu na té současné roční předplatné.
Nejstarší Plzeňské karty jsou podle šéfů dopravního podniku už dávno za svou maximální plánovanou fyzickou životností. Nové karty budou fungovat pět let, konec jejich platnosti je na nich už vyznačena.
Dopraváci dokončují elektronický systém objednávání k úředníkům na přepážkách k výměně karty. Formulář se objeví na adrese www.uradbezcekani.cz a systém bude pracovat podobně, jak jsou už lidé zvyklí u výměn občanských průkazů, cestovních pasů, řidičáků nebo při přihlašování vozidel do evidence. „Chceme, aby se v zákaznických centrech objevily druhého března terminály, ve kterých si vybíráte služby a vyjede vám z nich pořadové číslo. Doufáme, že se nám ke stejnému datu podaří spustit i internetovou objednávací aplikaci. Děláme pro co nejrychlejší spuštění vše, ale pokud se vyskytnou komplikace, aplikaci spustíme v průběhu března,“ vysvětlil Martin Chval.
Výměna původních Plzeňských karet bude trvat téměř tři a půl roku, týká se to asi 120 tisíc karet. Od začátku února do konce března by měli přijít držitelé s čísly 1 až 4999, od března do konce dubna čísla 5000 až 9999, stejným systémem pak dál a dál.
Dopravní podniky jednají i s Českou spořitelnou, v jejichž bankomatech je možné na karty dobíjet jak předplatné, tak elektronickou peněženku, aby formuláře pro výměnu karet přijímali i zaměstnanci banky na vybraných - i mimoplzeňských -pobočkách. Pro novou kartu si ale musí každý přijít osobně do centra dopravních podniků na Denisově nábřeží. „Kromě osobního převzetí je nutné fyzicky přehrát záznamy z původní karty na novou,“ vysvětlil Martin Chval.
Plzeňská karta začínala jako elektronická tramvajenka, na které byl nahraný kupon s předplatným. Pokud měl držitel hotovost v elektronické peněžence, mohl si přímo ve voze koupit jízdenku z odbavovacího přístroje u dveří. Pak začaly karty sloužit například pro evidenci příchodů a odchodů, pro výdej jídel ve školních družinách, jako průkazka pro půjčování knih. Lze s nimi platit parkovné v automatech nebo v parkovacích domech, v některých obchodech získavají její držitelé slevy na nákup nebo služby. „Zatím posledním bonusem pro držitele je sleva 10 až 15 procent v lyžařském a sportovním areálu Glasberg u Zwieselu v Německu,“ uvedl šéf dopravních podniků Michal Kraus.

zpět ...