Plzeň má nejmodernější depo

15. 10. 2014

26. 9. 2014, Krajské noviny

Západočeská metropole se může pochlubit nejmodernějším opravárenským areálem vozů hromadné dopravy v České republice. Obří, téměř dvanáctihektarové depo s kapacitou pro 350 autobusů vyšlo na 1,2 miliardy a jedná se o jeden z největších PPP projektů (projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru) u nás.

Projekt vznikl jako výsledek dlouhodobé práce města a Plzeňských městských dopravních podniků. První studie vznikla již v roce 1985. Od roku 2002 bylo postupně prověřeno a schváleno několik koncepcí, až byla schválena realizace formou PPP projektu ve stávajícím areálu Škoda, tedy doposud nevyužitém brownfieldu. Na projektu tak nakonec spolupracovalo město Plzeň, Ekonomický úřad Magistrátu města Plzně, Plzeňský městský dopravní podnik, poradenské firmy a soukromý partner vzešlý z veřejné soutěže, a sice konsorcium kolem Škody Transportation.

Velikost depa je přímo ohromující. Rozkládá se na ploše zhruba tří pražských Václavských náměstí. O vozový park sestávající se aktuálně z 112 autobusů a 86 trolejbusů se bude starat firma Škoda City Service. Třicetiletý kontrakt na údržbu, opravy a stavbu depa je celkem za skoro 12 miliard korun. Pak firma předá dopravní zázemí do vlastnictví města.
V novém depu se nachází řada nejmodernějších technologií. Patří k nim zdvihací zařízení, myčky či zkušební zařízení, která pomáhají diagnostikovat a testovat všechny svěřené prostředky. Najdeme zde i odsávací zařízení, které se v případě průjezdu autobusu připojí k výfuku. Autobus projíždí celou halou s připojeným odsávacím zařízením. Díky tomu může mít nastartován motor, protože některé věci se testují i za nastartovaného motoru. Všechno je odsáváno přes filtry pryč z haly, aby prostředí uvnitř bylo naprosto v pořádku.
Depo má i vlastní zkušební trať pro trolejbusy a autobusy, která je v tuto chvíli jediná v Evropě. Její délka je 250 metrů a dopravní podniky díky ní nemusí testovat vozy po opravě nebo modernizaci v ostrém provozu ve městě. V depu nalezneme i lakovací boxy, zastřešené parkování trolejbusů, venkovní plochu pro autobusy včetně zařízení pro předehřevy motorů nebo čerpací stanice.
Stavba nového depa trvala dva roky a skončila o rok dříve, než bylo původně v plánu.

Uzavřela se tak stopětapadesátiletá éra jedné z hlavních budov vozovny plzeňských dopravních podniků v Cukrovarské ulici a spolu s ní i historie dalších objektů, které se postupem času staly její součástí. Původně v těchto místech fungoval cukrovar, který však zkrachoval a z areálu se stala právě vozovna. První autobusy v ní parkovaly již v roce 1929. Za pět let na to byly dokončeny ústřední dílny a roku 1949 se sem přestěhovaly také trolejbusy, pro které byla adaptována bývalá tramvajová vozovna. Garáže pro autobusy se postavily v roce 1952. V dnešní době však kapacita, byť byla průběžně navyšována, již nevyhovovala.

zpět ...