29. 5. 2015

29. 5. 2015, Právo

Jaké to je, cestovat elektrobusem? O tom se už v pátek 29. května budou moci přesvědčit cestující v Plzni. Do ulic vyráží v rámci ostrého tetovacího provozu dva vozy označené Škoda Perun HP, které vyvinula plzeňská Škoda Electric. Zatím se počítá s tím, že budou v akci dva roky
„Nasadíme je zatím na linku číslo 33 a později i na linku 27,“ řekl Právu Michal Kraus, generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Obě trasy spojují sídliště Košutka s centrem města a byly vybrány s ohledem na možnosti elektrobusů - trakční výbava ze Škodovky, která se skrývá pod karosérií Solaris, zahrnuje asynchronní motor o výkonu 160 kilowattů, baterii a příslušnou elektroniku. Vozy pro 82 cestujících mohou jezdit rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině, jejich dojezd je ale omezený na pětadvacet kilometrů. Bude je tedy nutné nabíjet při každém dojetí na konečnou - ta jen na Košutce a už zde stojí rychlonabíjecí stanice, která akumulátory oživí během 6-8 minut. Kontakty umístěné na střeše vozidla se propojí s plně automatizovaným dobíjecím ramenem.
Vozy vyvinula Škodovka v rámci evropského projektu ZeEUS, který se věnuje problematice elektromobility v oblasti veřejné dopravy. Rozpočet celého projektu činí 22,5 miliónu eur, tedy více než 600 miliónů korun. Přihlásilo se osmdesát žadatelů, z nichž bylo vybráno osm v šesti zemích.
Plzeň se tak zařadila k městům, jako je třeba Londýn, Barcelona nebo Stockholm. Kromě Škody Electric a PMDP se na projektu podílí i Plzeňská teplárenská, která vybudovala zmíněnou nabíjecí stanici, a Západočeská univerzita - ta bude hodnotit, jak dvouletý testovací provoz dopadl.
 

zpět ...