Plzní začnou křižovat elektrobusy

15. 10. 2014

2. 10. 2014, Právo

Místo smradu z výfuku vrnění elektromotoru. Tak to bude od jara vypadat na některých autobusových linkách v západočeské metropoli.
V rámci testovacího provozu začnou po městě jezdit dva elektrobusy ze Škody Electric, první z prototypů výrobce představil ve středu 1. října. „Do provozu je nasadíme v dubnu, a to na linky 27 a 33,“ řekl Právu Michal Kraus, generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Obě zmíněné linky jezdí z centra města na sídliště Košutka.
Vozy vyvinula Škodovka v rámci evropského projektu ZeEUS, který se věnuje problematice elektromobility v oblasti veřejné dopravy. Rozpočet celého projektu činí 22,5 miliónu eur, tedy více než šest set miliónů korun. Přihlásilo se osmdesát žadatelů, z nichž bylo vybráno osm v šesti zemích. „Plzeň se tak zařadila k městům, jako je třeba Londýn, Barcelona nebo Stockholm,“ podotkl Pavel Kuch ze Škody Electric. „Každé město má svá specifika, každé hledalo své řešení,“ dodal.
Řešení pro Plzeň má podobu bateriového autobusu. Pod karosérií Solaris se skrývá trakční výbava Škoda - ta zahrnuje asynchronní motor o výkonu 160 kilowattů, baterii a příslušnou elektroniku. Vozy mohou jezdit rychlostí až osmdesát kilometrů v hodině, jejich dojezd je ale omezený na pouhých 22 kilometrů. Bude je tedy nutné nabíjet při každém dojetí na konečnou, kterou budou mít na Košutce -tam bude stát rychlonabíjecí stanice, která akumulátory pokaždé oživí během dvanácti minut. „Stanici postavíme za pět miliónů korun a předáme ji PMDP,“ sdělil Tomáš Drápela, generální ředitel Plzeňské teplárenské, která je dalším partnerem projektu. Na tom se podílí i Západočeská univerzita. „Výsledky využijeme při výuce,“ poznamenala rektorka Ilona Mauritzová.

Zkušební dva roky

Dvojice elektrovozů bude Plzní křižovat dva roky. Jestli jimi pak dopravní podniky nahradí část flotily klasických autobusů - ta čítá 112 vozů - je zatím ve hvězdách. „Výsledky zkušebního provozu nechci předjímat,“ podotkl Kraus.
„Nevíme, jak se za tu dobu posune kapacita dostupných baterií, jak bude vypadat rychlost dobíjení. Současný dojezd by byl pro celou řadu našich linek, třeba okružní třicítku, nedostatečný,“ upozornil Kraus. A jasná není ani cena. „Tu zatím neznáme, Škodovka ji stanoví, až pokud začne tyto vozy vyrábět sériově,“ uzavřel Michal Kraus.

zpět ...