Tramvaje už čekají jen na ložnici
26. 4. 2022
8. dubna 2022, Právo
Komplexní přestavba plzeňské tramvajové vozovny spěje do finále. S cenou 1,7 miliardy korun jde o největší investiční akci města posledních let. Hala pro opravy a údržbu vozidel je již ve zkušebním provozu a brzy bude hotová i odstavná hala. Dopraváci jí říkají ložnice.
Ložnice, ve které bude moci „spát“ v suchu až 180 tramvají. „Všechny tramvaje, které se vrátí z linek, budou pod střechou,“ řekl Právu Jiří Ptáček, generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků. „Kapacita dostačuje pro všechny vozy a ještě tam bude rezerva,“ dodal.
Před zahájením rekonstrukce slovanského areálu, která začala na konci roku 2020, byla situace zcela jiná, zhruba třetina tramvají se odstavovala na nezastřešené ploše. Nyní musí být kvůli stavbě venku všechny, nocují především na točkách. „Stáhneme je 18. července, kdy bude takzvaná ložnice k dispozici už pro všechna vozidla,“ upřesnil Ptáček.
Zkušební provoz v opravárenské hale, která je určena i pro rozměry XXL, tedy více než čtyřicetimetrové soupravy, jde relativně hladce. „Jsou tam jen drobné problémy, běžné věci, které nelze odhalit předem,“ sdělil manažer projektu Pavol Ondovčák.
Odstavná hala není poslední, součástí areálu bude i příslušné zázemí a administrativní budova. Hotovo by mělo být na přelomu tohoto a příštího roku. Součástí modernizace areálu jsou také úpravy přiléhající části ulice Slovanská alej.
Původní vozovna vyrostla na Slovanech ve válečném roce 1943, další hala zde pak přibyla po jednadvaceti letech. Obě staré stavby se už poroučely k zemi. „Byly v havarijním stavu, jen jejich udržování stálo nemalé peníze,“ připomněl Ptáček.
Moderní komplex vyjde na 1,7 miliardy. „Zatím nedošlo k významnému navýšení ceny. Naštěstí se při zakládání hal nenarazilo na nic neočekávaného, co by stavbu protáhlo a prodražilo. Jsme ale zatím zhruba v polovině uhrazených nákladů,“ konstatoval ředitel.
V každém případě jde o jednu z největších investic dopravního podniku v celé jeho historii. „Získali jsme od Evropské unie dotaci ve výši 720 milionů korun, část zaplatíme z vlastních zdrojů a využijeme také úvěry od komerčních bank,“ zrekapituloval Ptáček.
Zelená rarita
Vozovna se bude moci pochlubit i jedním unikátem: zelenou střechou, která bude na všech halách, tedy na ploše přes 1,3 hektaru. Nad dokončenou částí už rozchodníky a další rostliny rostou. „Rozlohou půjde o český a možná i evropský unikát,“ poznamenal Ptáček. Přebytečná dešťová voda v kanále neskončí. „Využijeme ji pro mytí vozidel. Myčka tramvají je také novinka, doposud se vozy musely mýt ručně,“ uzavřel Ptáček.