Pronájem 10 velkokapacitních autobusů
31. 5. 2010
Plzeňské dopravní podniky si z Polska pronajaly deset velkokapacitních autobusů
Plzeň 2. dubna 2007 - Deset nízkopodlažních velkokapacitních autobusů o délce 15 m a kapacitě 150 osob získaly Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) na osm let do pronájmu od polské společnosti Solaris. Dopravní podniky použily model pronájmu místo nákupu nových vozů jako první dopravní podnik v ČR. Pronájem přinese úsporu ve výši minimálně 1,3 milionu korun.
„Do soutěže se zapojily společnosti Mercedes, Solaris a Karosa. Jako nejvýhodnější byla vyhodnocena nabídka od společnosti Solaris Czech, spol. s r.o. Smlouva byla uzavřena na dobu osmi roků s možností přednostního odkupu vozidel za zůstatkovou cenu, která je pevně stanovena ve smlouvě,“ informoval generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus. Autobusy začaly jezdit v ulicích Plzně od prosince 2006.
Plzeňské dopravní podniky platí za autobusy měsíčně podle skutečně ujetých kilometrů, přičemž sazba za jeden kilometr je pevná po celou dobu nájmu. O provozování velkokapacitních autobusů jinou formou, než jejich zakoupením z investičních prostředků, začaly dopravní podniky uvažovat již v loňském roce. Do úvahy přicházel leasing, úvěr a nájem.
Počítalo se s tím, že každý z autobusů bude provozován po dobu 8 let a ujede za rok 80 000 kilometrů. „Po provedení tohoto porovnání jednoznačně vyšla nejlevněji varianta pořízení autobusů formou nájmu,“ podotkl Kraus. Dodal, že v případě pronájmu autobusů jde o obchodní model v ČR jedinečný, a proto dopravní podniky věnovaly výběrovému řízení i přípravě smluv mimořádné úsilí.
Dopravní podniky nyní disponují 18 vozidly značky Solaris. Osm jich je vlastních a deset pronajatých. Předností autobusů této značky je především vysoká přepravní kapacita, která je zhruba o 50 procent vyšší než standardních dvanácti metrových autobusů. Autobusy mají také dostatečně velký prostor pro kočárky a invalidní vozíky a dobrou ovladatelnost.
„Vozidla nemají problém projíždět v žádném úseku daných linek a ze strany řidičů jsou hodnocena velmi kladně. Kladně je hodnotí i veřejnost,“ informoval dopravně provozní ředitel Jiří Klusoň. Autobusy jsou využívány především na linkách, kde je značná frekvence cestujících. Jde o linky 30 a 41. Dopravní podniky připravují nasazení autobusů i na další vybrané spoje ostatních linek.