Plzeňské městské dopravní podniky přivítají mezinárodní odborníky na trolejbusy
23. 5. 2018
Plzeňské městské dopravní podniky (dále jen PMDP) hostí 28. setkání Trolejbusové komise UITP, na které dnes do Plzně zavítá na 60 mezinárodních odborníků. Naplánované jsou přednášky i technické exkurze, jejichž hlavním tématem budou bateriové trolejbusy.
UITP je mezinárodní organizace sdružující městské dopravní podniky, ale také výrobce vozidel a technologií a další instituce. Trolejbusová komise je odborná skupina zaměřená na sdílení zkušeností ze zavádění nových technologií a propagaci rozvoje této ekologické dopravy.
Kromě účastníků z ČR přijedou hosté z Rakouska, Německa, Švédska, Ruska, Ukrajiny, Polska, Bulharska, Švýcarska nebo také Turecka, které otevřelo nový trolejbusový provoz před třemi roky.
Hlavním tématem setkání v Plzni budou bateriové trolejbusy, tj. moderní verze trolejbusů, které jsou schopny jezdit delší úseky mimo trolejové vedení na trakční baterie a dobíjet se během jízdy či stání pod trolejí. Tato technologie nyní zažívá rozkvět a dosavadní zkušenosti jsou výborné. „Bateriové trolejbusy nejsou závislé na dráze, ale na rozdíl od elektrobusů jim stačí mnohem menší baterie. Díky trolejím a průběžnému nabíjení v pravidelných cyklech mají neomezený dojezd,“ popisuje Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP.
„Z trolejbusů se stalo velmi flexibilní řešení elektromobility, zvláště pro velká kopcovitá města. I proto je nyní testuje Praha, kam se loni po 45 letech slavnostně vrátily,“ uvádí Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP, a dodává: „Město Plzeň má za cíl navýšit podíl elektrické MHD ze současných 64 % na 85 % do roku 2030. To, kromě zavedení tramvaje k univerzitě, bude znamenat právě rozšíření trolejbusového parku a převedení některých autobusových linek do elektrického režimu. Někde postačí jen baterie a stávající trolejové vedení. Naopak projekt znovuzavedení trolejbusů k Fakultní nemocnici a na Severní Předměstí se neobejde bez zatrolejování kopcovitých úseků.“
Čtvrteční den je věnován konferenci účastníků, pátek potom technickým exkurzím, na kterých se představí plzeňské trolejbusy i čeští výrobci. Poprvé bude předvedena stacionární bateriová stanice od společnosti Elektroline, která se před pár týdny objevila na konečné linky 16 Sídliště Bory. Stanice dokáže vyrovnávat poklesy napětí při rozjezdu více trolejbusů na konci trati a díky tomu umožní zachovat plný provoz kloubových trolejbusů na lince 16 i při plánované rekonstrukci měnírny Bory. Do budoucna vypomůže při rozšiřování počtu bateriových trolejbusů, které více zatíží současnou trolejovou síť.
Partnery setkání Trolejbusové komise UITP jsou české společnosti Elektroline, Škoda Electric, Cegelec a ESKO.
Kontakt pro média:
Jiří Kohout
mobil: +420 602 281 885