O kampani

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč dělají „dopraváci“ takový problém z toho, že si někdo na „chvíli“ zastaví například v zastávkovém prostoru (zálivu)? Ne, není to jen zbytečná buzerace. Zkuste si například s 18m autobusem zajet do zastávkového zálivu tak, aby vůz zastavil přímo u nástupní hrany, když v zastávce stojí odstavené auto…

Logo kampaně Na hulváta ne!Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik práce dá například člověku s francouzskými holemi sejít z nástupní hrany a poté nastoupit do „nízkopodlažního“ vozu, který v tu chvíli ztrácí kouzlo nízkopodlažnosti jen proto, že autobus nemohl správně zajet do zastávky?

V rámci kampaně „Na hulváta ne!“ bychom chtěli upozornit na tři hlavní problémy, se kterými se naši řidiči i cestující setkávají každý den. Snad všichni někdy zažili zablokovanou křižovatku, „zasekanou“ silnici nebo auto parkující v zastávce MHD.

Cílem kampaně je ukázat dopady, které takové jednání přináší. Mnoho lidí si je jen neuvědomuje a k podobným situacím by nemuselo docházet, kdyby byli řidiči osobních nebo dodávkových vozů alespoň malinko ohleduplnější k ostatním.


A teď ty tři hlavní problémy:

1. Stání v zastávkách MHD

Problémem jsou osobní i dodávkové vozy parkující před, za nebo uvnitř zastávkového prostoru. Znemožňují tak vozidlům městské veřejné dopravy najet do zastávkového prostoru správným způsobem, tedy tak, aby mezi chodníkem (nástupní hranou) a vozidlem byla minimální vzdálenost.

Víte například, že 85% našich vozů je nízkopodlažních? Plzeň v tomto ohledu patří k nejlepším v republice, ale tohle procento se v ulicích města rapidně snižuje právě kvůli neukázněným řidičům…  

Na hulváta ne! - vizuál 4

2. Neprůjezdnost komunikací

Řidiči osobních a dodávkových vozů neponechávají předepsanou šíři 3 metry pro jeden jízdní pruh. Parkují v zákazech stání, zákazech zastavení a v místech určených pro zásobování. Tím výrazně prodlužují stanovenou dobu jízdy linek městské veřejné dopravy.

Asi nikdo není nadšený, když spoj, kterým pravidelně jezdí, přijede o několik minut později. Pokud vozidlo MHD uvízlo v odpolední zácpě, dá se to ještě pochopit, ale když je zpoždění způsobeno jedním bezohledným řidičem, který si na „blikačky“ zastavil v silnici, to je smutný obrázek….

3. Blokování křižovatek

Řidiči osobních a dodávkových vozů nedodržují Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Tím vznikají významná zpoždění městské veřejné dopravy s nutností výpravy vyššího počtu vozidel a nedodržování jízdních řádů.

Na některých křižovatkách v Plzni neznamená zelená na semaforu, možnost pokračovat v jízdě. Bývá to způsobeno i tím, že některý z řidičů vjede do křižovatky, i když je evidentní, že v ní zůstane stát a bude blokovat další vozidla… I takto dochází často ke kolapsům dopravy a ke zpoždění městské veřejné dopravy.


Kampaň bude Plzeňany v různých formátech obklopovat od září do konce roku a věříme, že se díky ní nejen zlepší situace pro naše řidiče, ale hlavně pro všechny cestující, kteří využívají městskou veřejnou dopravu.

Pojďme se zamyslet nad tím, jak se chovat, aniž bychom omezovali ostatní.